Simskola

Sommarsimskola på Stråvalla strand 2024

Välkommen till årets simskola i havet (den 66:e i ordningen)!

Simskolan börjar onsdagen den 10/7 och simskoleavslutningen med märkesutdelning sker fredagen den 26/7. Totalt 13 vardagar. De första tre dagarna (v. 28; 10/7-12/7) kommer tiden för grupperna att kortas ner till trettio minuter och förläggas mellan kl. 8-13. Under v. 29 och 30 är varje grupp fyrtiofem minuter och förläggs mellan kl. 8-16. Mer information om simskoleavslutningen kommer senare.

Vi försöker så gott det går att dela in barnen i grupper anpassade efter nivå (och ibland ålder).

Vi har följande grupper:

• Sjöstjärnorna               För de yngsta ca 4 år, liten vattenvana, mycket lek & plask.

• Krabborna                    Liten vattenvana, kanske inte vågar doppa huvudet.
                                            (Eventuellt är barnet på väg mot, eller har baddaren)

• Fiskarna                        Älskar vatten, god vattenvana, simmar kanske lite.

(Barnet ska ha tagit märke motsvarande baddaren och eventuellt något                                                            simmärke)

• Sälarna                          Kan simma 25 meter och känner sig trygg i vattnet, men behöver öva  teknik                                          teknik och vill ta fler märken.                                                                                                                                   (Barnet har tagit fiskarna, silver och ev. guld, eller motsvarande märken)

Försök placera ditt barn i en grupp som passar. Placera hellre ditt barn i en lägre grupp än i en högre. Simskolläraren avgör om barnet hamnat i rätt grupp och flyttar barnet vid behov, givetvis i överenskommelse med vårdnadshavare.

Aktiviteter kommer det att bli oavsett väder. Vid dåligt väder kommer simskolan ha tillgång till bastun, där det blir sjövett och badvett mm.

Kostnaden för simskolan är 420 kr/barn. För ev syskon är avgiften 380 kr. Familjen behöver också vara medlem i Stråvalla Fritidsförening. Detta kostar 400 kr/familj.

(Som medlem får du bl a gratis parkering på parkeringsplatsen vid stranden, gratis spel på tennisbanan, gratis yogapass, reducerad bastuavgift mm.)

Anmäl dig genom att skicka ett mejl till stravallasimskola@gmail.com med barnets namn, födelsedatum, önskad simskolegrupp samt namn och telefonnummer till en ansvarig vuxen. Skicka gärna med barnets tidigare tagna simmärken i anmälningsmejlet om möjligt.

Anmälningsavgiften betalas vid anmälan.

Betalningen görs till Föreningens bankgiro nr 396 – 7874 eller via Swish på nr 123 231 6404.

Ange vårdnadshavarens namn (viktigt att det är samma namn som vid anmälan), adress, e-mailadress.

Intresset är stort men om det mot förmodan skulle bli för få deltagare förbehåller sig Stråvalla Fritidsförening rätten att ställa in simskolan.

Frågor? Maila till:  stravallasimskola@gmail.com

Vi hoppas på en fin sommar och ser fram emot att träffa alla simskolebarn!